De eerste stappen van zelfstandig ondernemer worden: Een simpele handleiding

De eerste stappen van zelfstandig ondernemer worden: Een simpele handleiding

Welkom in de wondere wereld van het zelfstandig ondernemerschap, waar de koffie altijd vers is en de pyjama soms je werkkleding. Voordat je begint met dromen over wereldheerschappij of, iets realistischer, over je eerste klant, zijn er een paar stappen die je moet nemen. Maak je geen zorgen, ik zal je leiden door het KvK aanvraagproces, het openen van een bankrekeningnummer, het opzetten van je website, netwerken en klanten werven. Klaar om te starten? Laten we beginnen!

KvK aanvraagproces: De geboorte van je bedrijf

Voordat je ook maar één factuur kunt versturen, moet je langs bij de grote broer van alle Nederlandse bedrijven: de Kamer van Koophandel (KvK). Hier een stappenplan:

Stap 1: Bedenk een briljante bedrijfsnaam

Zorg dat je naam uniek is, maar ook uitspreekbaar. ‘Grqplz’ klinkt misschien hip, maar probeer dat maar eens over de telefoon uit te leggen. Ik heb gekozen voor “met Annet”, een mengeling van bijnaam en speelsheid. Ik kan creatief goed uit de voeten met deze naam 👏

Stap 2: Vul de online formulieren in

De KvK houdt van papierwerk. Gelukkig is het meeste hiervan digitaal. Vul alle benodigde formulieren in op de KvK-website. Hier wordt al gevraagd naar wat voor werkzaamheden je gaat doen (SBI-codes). Denk hier vooraf over na en denk op middellange termijn ⛑️

Stap 3: Officiële inschrijving

Serieuze zaak; je gaat naar het KvK kantoor om je daar officieel in te schrijven. 

Vergeet niet een geldig identiteitsbewijs mee te nemen en de kosten voor inschrijving (denk aan een paar tientjes). Ingeschreven? Mooi. Vaak vragen de medewerkers of je nog een kiekje wilt. Ik heb toegezegd, ook al had ik geen make-up op en kwam ik uit een regenstorm. 

Bankrekeningnummer: De schatkist van je onderneming

Zodra je bedrijf een feit is, heb je een plek nodig om je hard verdiende centen op te slaan. 💳

Stap 1: Kies een bank

Vergelijk de zakelijke rekeningen van verschillende banken. Kijk naar kosten, voorwaarden en extra’s. Ga je voor de traditionele grootbank of toch een hippe online variant? 💡 Tip: Knab heeft een leuke startersaanbieding. En die is ook nog eens makkelijk in gebruik! 

Stap 2: Aanvragen maar

Heb je een keuze gemaakt? Mooi, tijd om die zakelijke rekening aan te vragen. Meestal kan dit online, dus je hoeft je comfortabele stoel niet uit. Dit was wel erg simpel.

Stap 3: Administratie koppelen

Koppel je nieuwe rekening aan je boekhoudsoftware. Dit maakt je administratie een stuk makkelijker en voorkomt dat je verdwaalt in een zee van bonnetjes en facturen. Koppige meid die ik ben, heb ik daar de eerste 2 maanden geen gebruik van gemaakt. Nu heb ik dat toch toegevoegd via Knab bij e-boekhouden.nl. Kosten? €1,50 per maand extra. Groet’n bonnetjes! 

Website maken: Je digitale visitekaartje

In de digitale wereld van vandaag is een website onmisbaar. Het is je online visitekaartje, portfolio en winkel in één. En koop er meteen een mooie muis bij, want het is klikken geblazen om een website op te zetten 🖱️

Stap 1: Domeinnaam registreren

Kies een domeinnaam die past bij je bedrijf en check of deze nog beschikbaar is. Voorkom namen als ‘bestewebsiteterwereld.nl’, tenzij je echt denkt dat te kunnen waarmaken. Geen .nl-domein (of .com-domein) beschikbaar? Word creatief en kijk wat je wél kan gebruiken. 

Stap 2: Kies een platform

Er zijn veel websitebouwers beschikbaar, zoals WordPress, Wix of Squarespace. Elk met zijn eigen voor- en nadelen. Kies het platform dat het beste bij je past. Kijk ook naar domeinbeheerders; veel hebben een eigen website maker. Je kijkt nu naar een website van www.mijndomein.nl en ik ben razend tevreden. 🛜

Stap 3: Design en inhoud

Zorg voor een professioneel ontwerp en duidelijke inhoud. Je website moet bezoekers uitnodigen om contact op te nemen of een aankoop te doen. Vergeet niet SEO te integreren, zodat Google je nieuwe website kan vinden tussen de miljoenen andere webpagina’s.

Netwerken: Het sociale spel van de ondernemer

Je netwerk is goud waard. Het kan je aan klanten, partners en advies helpen. Dus klik maar eens goed door je Linkedin contacten heen; er zijn vast een stuk of 5 contacten die iets voor je kunnen betekenen, of beter nog, jij voor hen. 💬

Stap 1: Ga eropuit

Bezoek netwerkevenementen, beurzen en seminars. Neem een stapel visitekaartjes mee en een glimlach die je niet kunt weigeren. Visitekaartjes? JA. Doe het. Als je offline aan het netwerken bent, doe je ook offline jouw marketing. 

Stap 2: Online netwerken

LinkedIn is je vriend. Verbind met andere professionals, deel je successen en participeer in discussies. En als je site klaar is? Promoot het op je Linkedin; heb je zomaar een handvol nieuwsgierige mensen die op je site komen. 

Stap 3: Wees jezelf

Mensen doen zaken met mensen, niet met bedrijven. Wees authentiek, eerlijk en een beetje humor kan nooit kwaad.

Klanten werven: De jacht is geopend

Klanten zijn de levensader van je bedrijf. Zonder hen is het als een café zonder bier: ondenkbaar. 🍻

Stap 1: Ken je doelgroep

Wie zijn je ideale klanten? Waar vinden ze hun informatie? Richt je marketinginspanningen daarop.

Stap 2: Maak jezelf zichtbaar

Gebruik social media, online advertenties en traditionele media om je zichtbaarheid te vergroten. 🤸

Stap 3: Mond-tot-mondreclame

Tevreden klanten zijn je beste ambassadeurs. Lever kwaliteit en service, en je klanten zullen je aanbevelen bij anderen. En wees niet bang; vraag ook of ze nog mensen kennen die jouw producten of diensten kunnen gebruiken. 

Het ondernemerschap is een avontuur vol verrassingen. Met deze stappen ben je goed voorbereid om dit avontuur te beginnen. Vergeet niet, elke grote ondernemer is ooit begonnen met een droom en een dosis durf. Dus zet die koffie, schud die pyjama af (of juist niet) en zet je eerste stappen op het pad van zelfstandig ondernemer.


Heb je vragen? Neem contact met mij op.
Succes!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top